امضای تفاهم نامه

امضای تفاهم نامه بین شتاب دهنده سی سو تک مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبائی با پژوهشگاه میراث فرهنگی / دورخیز برای رشد استارت آپ های گردشگری

مراسم امضای تفاهم نامه بین شتاب دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور به منظور تلاش برای رشد استارت آپ های گردشگری در کشور برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی مراسم امضای تفاهم‌نامه بین شتاب‌دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی با پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور روز گذشته با حضور بهروز عمرانی سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور و نیز سید احمد محیط طباطبائی رئیس ایکوم ایران و نیز مشاور سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و صورح واحد زاده مدیرعامل شتاب دهنده سی سوتک مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی در حوزه استارت آپ های حوزه گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برگزار شد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی

عمرانی در این مراسم بابیان اینکه این پژوهشگاه درزمینهٔ تولید علم بسیار موفق عمل کرده و تولیدات خوبی تاکنون نیز داشته است، عنوان کرد: بااین‌وجود درزمینهٔ توزیع علم تولیدشده و کاربردی سازی آن تاکنون هیچ قدمی برداشته نشده‌ایم.

او بابیان اینکه رئیس پیشین پژوهشکده میراث فرهنگی محمد بهشتی باتدبیر دقیق و درایت بالا کاربردی سازی پژوهش‌های میراث فرهنگی را مطرح و پیگیری کرد، گفت: عملی شدن این امر مهم می‌تواند پژوهشکده را از ورطه فعلی رها کند.

سرپرست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور معتقد است: حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری و نیز موتور محرک آن یعنی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری این توانایی را دارد که بتواند در عرصه درآمدزایی کشور و ایجاد جایگزین برای نفت قدم‌های مؤثر بر دارد.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه اکنون موضوع نوآوری و کاربردی سازی در حوزه‌های ذکرشده به‌تازگی موردتوجه قرارگرفته است، امیدوارم پژوهشگاه و شتاب‌دهنده سی سو تک مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی بتوانند دوشادوش یکدیگر فعالیت‌های خوبی انجام دهند.

عمرانی با تأکید بر اینکه بیکار ماندن بسیاری از جوانان بعد از دوران تحصیل بیانگر ناتوان بودن ما برای کاربردی سازی و تکیه‌بر فناوری در حوزه‌های سه‌گانه میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است که با انعقاد این تفاهم‌نامه امیدواریم راه‌حل‌های خوبی در این خصوص طراحی و اجرا کنیم.

او با تأکید بر اینکه کاربردی سازی صنایع‌دستی، گردشگری و میراث فرهنگی با در نظر گرفتن تعلق‌خاطری که اقوام و فرهنگ‌های مختلف نسبت به آداب رسوم و محیط زندگی خوددارند برای پژوهشگاه میراث فرهنگی از اولویت بالایی برخوردار است، خاطرنشان کرد: بدون شک این موضوع می‌تواند به دستان باکفایت شتاب‌دهنده سی سو تک مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی محقق شود.

 در ادامه سید احمد محیط طباطبایی بابیان اینکه متأسفانه در حال حاضر در کشور یک فضای علمی مجازی و غیرحقیقی وجود دارد، عنوان کرد: این فضا بدون هیچ پشتوانه فکری به حوزه کار وارد می‌شوند و به دلیل اینکه زیرساخت خوبی برای این افراد طراحی نمی‌شود درنتیجه خروجی مناسبی نیز ندارند.

 مشاور رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور با اشاره به اینکه پژوهشگاه پشتوانه علمی موردنیاز برای راه‌اندازی استارت آپ های گردشگری را فراهم می‌کند، عنوان کرد: انعقاد تفاهم‌نامه با شتاب‌دهنده سی سو تک باعث می‌شود بده بستان‌های لازم برای راه‌اندازی استارتاپ های حوزه میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی صورت می‌پذیرد؛ بدون آن‌که باری به حوزه‌های دولتی گردشگری و میراث فرهنگی اضافه شود.

رئیس ایکوم ایران با اشاره به اینکه متأسفانه در حوزه صنایع‌دستی تلاشی که باید در کشور صورت نگرفته است، خاطرنشان کرد: بااین‌وجود در حال حاضر صنایع‌دستی دومین رتبه صادرات غیرنفتی در کشور را دارد اگر بتوانیم با ایجاد زیرساخت‌های لازم استفاده از فناوری‌های روز و تلاش برای کاربردی سازی این حوزه بهتر کارکنیم طبعا صنایع‌دستی کشور و نیز گردشگری و میراث فرهنگی کشور به جایگاهی که باید دست می‌یابند.

 همچنین صورح واحد زاده مدیرعامل شتاب‌دهنده سی سو تک با اشاره به اینکه مرکز رشد و نوآوری ۱۸ ماه پیش باهمت دانشگاه علامه راه‌اندازی شد، عنوان کرد: موضوعات مربوط به دیزاین و دکورسازی، واردکردن تیم‌های مختلف حقوقی و فنی، فراهم کردن بسترهای لازم برای تیم سازی استارت آپ ها و نیز ورود بنگاه‌های اقتصادی ازجمله دو بانک که در حال حاضر به این موضوع ورود کرده‌اند ازجمله تلاش‌های شتاب‌دهنده سی سو تک مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبایی تاکنون بوده است.

او گفت: در حال حاضر فضایی به متراژ ۸۰۰ متر در دونقطه جداگانه ۳۰۰ و ۵۰۰ متر آماده پذیرش استارت آپ های مشتاق در حوزه گردشگری است.

مدیرعامل شتاب‌دهنده سی سو تک مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی با اشاره به اینکه در تلاشیم در فضایی تخصصی یک شبکه استارت آپی با ساختار واحد ایجاد کنیم، عنوان کرد: در چنین فضایی می‌توانیم بستری ایجاد کنیم که تیم‌های مستقر به یکدیگر کمک کنند.

 واحد زاده با اشاره به اینکه به‌منظور پیشبرد این اهداف از دو گروه دانش‌بنیان در حوزه آی تی استفاده کرده‌ایم، می‌گوید: با استقرار این تیم استارت آپ ها دیگر دغدغه‌ای در خصوص حوزه‌های آی تی محور ندارند و فکر خود را مشغول موضوعات تحقیقات بازار و درآمدزایی می‌کنند.

دکتر قلی نژاد و صورح واحدزادره

مدیرعامل شتاب‌دهنده سی سو تک مطرح کرد: به‌منظور تحقق اهداف ذکرشده ازاین‌پس به‌صورت دوره‌ای ایده گردهایی را در حوزه‌های مختلف میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری جهت جذب ایده‌های برتر برگزار می‌کنیم، تأکید کرد: این اتفاق با همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی برگزار می‌شود و بعد از شناسایی ایده‌ها انواع حمایت‌های موردنیاز به استارت آپ ها ارائه می‌شود.

او با اشاره به اینکه متأسفانه بیشتر استارت آپ ها در حوزه علوم انسانی راه‌اندازی یک استارت آپ را تنها یک اتفاق مالی می‌بینند، مطرح کرد: دلیل تأکید ما برای همکاری با پژوهشگاه این است که استارتاپ هایی که به‌صورت بین‌رشته‌ای فعالیت می‌کنند باید از پشتوانه پژوهشی کافی برخوردار باشند. ما به‌عنوان شتاب‌دهنده زیرساخت‌های فنی، حقوقی، استراتژیک و بخشی از زیرساخت‌های مالی را فراهم می‌کنیم و استارت آپ ها نیز پژوهش‌های مربوط به تحقیق و توسعه بازار را بر عهده می‌گیرند.

مدیرعامل شتاب‌دهنده سی سو تک مرکز رشد و نوآوری دانشگاه علامه طباطبائی در پایان تأکید کرد: امیدوارم تفاهم‌نامه مشترک بین شتاب‌دهنده سی سو تک و پژوهشگاه میراث فرهنگی آغاز راهی باشد که بتواند منجر به تغییر رویکرد در ایجاد استارت آپ های گردشگری به‌صورت تخصصی و بر پایه پژوهش باشد.