نشست خبری سی سو تک

نشست خبری اولین ایده گَرد از مجموعه ایده گَردهای شتاب‌دهنده استارت آپ های فعال در حوزه گردشگری

مدیرعامل شتاب‌دهنده استارتاپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی تاکید کرد:

شناسایی ایده‌های برتر استارت آپ های گردشگری و میراث فرهنگی/ گردشگری نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور

مدیرعامل شتاب‌دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی با انتقاد از توقف بسیاری از استارت آپ های این حوزه در مرحله مجوز از «شناسایی ایده‌های برتر استارت آپ های گردشگری و میراث فرهنگی» توسط شتاب‌دهنده استارتاپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و گفت: در حال حاضر گردشگری نسخه نجات‌بخش اقتصاد کشور است.

نشست خبری اولین ایده گَرد از مجموعه ایده گَردهای شتاب‌دهنده استارت آپ های فعال در حوزه گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی (Sisootech) بانام «شناسایی ایده‌های برتر استارت آپ های گردشگری و میراث فرهنگی» عصر امروز در مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی با حضور صورح واحد زاده مدیرعامل این شتاب‌دهنده و خراسانی نماینده پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار شد.

گردشگری نسخه نجات‌بخش اقتصاد

نشست خبری سی سو تک

واحد زاده در این نشست با اشاره به دلیل انتخاب حوزه گردشگری برای این شتاب‌دهنده عنوان می‌کند: زنده کردن استارت آپ ها حوزه گردشگری می‌تواند منجر به ارائه نسخه‌های نجات‌بخش برای اقتصاد کشور باشد؛ این در حالی است که گردشگری با مشکلات فراوان در حوزه بروکراسی اداری مواجه است.

او می‌گوید: در حال حاضر دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی فعالیت بسیار خوبی در این حوزه داشته و استارت آپ های کوچک‌مقیاس متعددی را فراهم کرده‌اند. با توجه به اینکه یکپارچه شدن این استارت آپ ها می‌تواند کارایی بیشتری داشته باشد به دنبال جذب این افراد هستیم.

واحد زاده مطرح می‌کند: به‌طور طبیعی تحصیل‌کرده‌ها و فعالان حوزه گردشگری در حوزه آی تی تخصص ندارند. ما به‌عنوان شتاب‌دهنده هم در حوزه فنی و هم در سایر حوزه‌ها همانند حوزه‌های حقوقی، مالی و استراتژی به افراد دارای ایده کمک می‌کنیم.

مدیرعامل شتاب‌دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه معتقد است: استارت آپ هایی که ما حمایت می‌کنیم تنها پلتفرم موردنظر خود را ارائه می‌دهند و ما برای آن‌ها طراحی‌های لازم را انجام می‌دهیم. در مقابل این افراد به تحقیقات بازار و گسترش آن و نیز رشد و گسترش محصول می‌پردازند.

نشست خبری سی سو تک

ارائه ایده به بازار در هر سنی و در هر مقطع تحصیلی

واحد زاده با اشاره به زمان برگزاری اولین ایده گرد جمع‌آوری ایده‌های برتر در حوزه استارت آپ های گردشگری عنوان می‌کند: در حال حاضر فراخوان اولین ایده گرد از مجموعه ایده گردهای شتاب‌دهنده سیسو تک منتشرشده. این ایده گرد اواخر بهمن‌ماه ۹۷ در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود. علاقه‌مندان تا ۱۵ بهمن فرصت دارند ایده‌های خود را در آدرس اینترنتی sisootech.com ثبت کنند. همچنین جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره‌های ۰۹۱۲۰۲۳۹۳۱۵ و ۴۸۳۹۴۲۰۹ تماس بگیرند‌ یا با ایمیل sisootech.startup@gmail.com در تماس باشند.

او تأکید می‌کند: پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و نیز مرکز مطالعات گردشگری دانشگاه علامه طباطبایی با مرکز رشد این دانشگاه برای برگزاری این رقابت همکاری می‌کنند.

این کارآفرین با اشاره به شرایط حضور شرکت‌کنندگان می‌گوید: مقطع تحصیلی این افراد به‌هیچ‌عنوان مهم نیست و تنها برای جذب توسط ما نیاز به یک ایده خوب دارند. ایده‌ای که در بازار زیاد تکرار نشده باشد و به‌صورت واقع بینانه نقطه حرکت و اوج را ببینند.

واحد زاده در ادامه عنوان می‌کند: داوری این ایده گرد با حضور افراد متخصص در حوزه آی تی و گردشگری و نیز شهری برگزار می‌شود. افرادی همانند دکتر اسماعیل قادری مدیر مرکز مطالعات گردشگری دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی و همچنین دکتر علی‌رضا قلی نژاد معاون فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری داوری این ایده گرد را بر عهده‌دارند.

وی می‌گوید: ایده‌هایی که ارائه‌دهنده آن‌ها در ارائه با مشکل مواجه هستند، کارگاه‌های آموزشی برای آن‌ها برگزار می‌شود تا بتوانیم در دوره‌های بعدی ایده گرد که به‌صورت ماهانه برگزار می‌شود نسبت به جذب آن‌ها اقدام کنیم؛ اما در روز ایده گرد ۱۰ ایده که در داوری اولیه توانسته‌اند بیشترین امتیاز را به دست آورند ایده‌های خود را ارائه می‌دهند. شیوه ارائه ایده‌ها بسیار اهمیت دارد. درنهایت ایده ۳ ارائه‌دهنده برتر توسط داوران انتخاب و به‌عنوان استارت آپ در مورد آن‌ها توسط ما سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد.

ارائه استودیو به صاحبان ایده استارت آپ گردشگری

مدیرعامل سی سو تک می‌گوید: شتاب‌دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی با سایر شتاب‌دهنده‌ها یک تفاوت عمده دارد که ما آن را تحت عنوان استودیو معرفی می‌کنیم. این استودیو خدمات آی تی و فنی به افراد صاحب ایده ارائه می‌دهد.

او با اشاره به اهمیت این موضوع می‌گوید: متأسفانه در حال حاضر تیم‌های استارت آپی تنها گروه‌هایی هستند که تیم‌های فنی دارند. این شیوه تیم سازی ممکن است منجر به حذف برخی از گروه‌ها شود. به همین دلیل در این مرکز مجموعه خدمات موردنیاز برای یک کسب‌وکار نوپا که نیاز به خدمات آی تی دارد، ارائه می‌شود.

واحد زاده تأکید می‌کند: از سوی دیگر ایده‌هایی که ناب محسوب می‌شود اما در حال حاضر برای آن‌ها سرمایه‌گذاری وجود ندارد در این مرکز موردحمایت و هدایت قرار می‌گیرد تا به بلوغ برسند و بتوانند روی پای خود ایستاده و خود را معرفی کنند.

مدیرعامل سی سو تک تأکید می‌کند: گروه‌های سرمایه‌گذاری در روز داوری ایده‌ها حضور دارند و سرمایه‌گذارها انتخاب می‌کنند که می‌خواهند بر روی کدام‌یک از ایده‌ها و گروه‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

توقف بسیاری از استارت آپ ها در مرحله مجوز

وی با اشاره به تلاش این شتاب‌دهنده برای تسهیل شرایط استارت آپ های گردشگری تأکید می‌کند: متأسفانه بسیاری از استارت آپ های گردشگری در مرحله مجوز متوقف می‌شوند، آن‌هم از سوی سازمانی به اسم میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری که اتفاقاً باید محرک این موضوع باشد. از سوی دیگر با نگاهی به وضع قوانین و مقررات متوجه می‌شویم بسیاری از سیاست‌گذاری‌های کلان با شرایط یک استارت آپ به‌عنوان یک کسب‌وکار نوپا سازگار نیست.

نشست خبری سی سو تک

توسعه بوم گردی در رایزنی با معاونت گردشگری

واحد زاده از رایزنی با معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این خصوص خبر داد و گفت: در حال رایزنی جهت یافتن راه‌حل‌هایی برای این موضوع هستیم. همچنین همراه با معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری در نظر داریم راه‌حل‌هایی برای توسعه بوم گردی بیابیم زیرا تمرکز بر این حوزه منجر به توسعه سفر ارزان در کشور می‌شود.

او تأکید کرد: توسعه سفر ارزان منجر به ایجاد بستری برای ارائه ظرفیت‌های منطقه‌ای توسط افراد ساکن در این نقاط می‌شود. این موضوع درنهایت منجر به تمرکززدایی بازارهای هدف از تهران به نقاط پیرامونی و سپس به مناطق روستایی و محروم می‌شود.

انعقاد دو تفاهم‌نامه برای توسعه استارت آپ های گردشگری

مدیرعامل سی سو تکدر ادامه از انعقاد دو تفاهم‌نامه خبر داد و گفت: تفاهم‌نامه‌ای بین شتاب‌دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی و معاونت فناوری و کاربردی سازی پژوهشگاه میراث فرهنگی در حل انعقاد است. تاکنون استارت آپ های بسیاری در حوزه علوم انسانی تهیه و راه‌اندازی شده‌اند همچنین ایده‌های بسیاری در این حوزه وجود دارد. اما سؤال محوری این است که چرا تاکنون این استارت آپ ها نتوانسته‌اند موفقیت چشمگیری داشته باشند؟ شاید دلیل اصلی آن ضعف در حوزه پژوهش باشد، به‌ویژه پژوهش در حوزه علوم انسانی.

او در ادامه همچنین از انعقاد تفاهم‌نامه با مرکز مطالعات گردشگری دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی خبر داد و عنوان کرد: عمده فعالیت مرکز مطالعات گردشگری دانشکده مدیریت دانشگاه علامه طباطبایی توانمندسازی دانشجویان و افراد صاحب ایده در حوزه گردشگری است. از سوی دیگر شتاب‌دهنده استارت آپ های گردشگری مرکز رشد دانشگاه علامه طباطبایی نیز از زاویه دیگر به توانمندسازی دانشجویان و افراد صاحب ایده در حوزه استارت آپ های گردشگری می‌پردازد. درنتیجه هر دو مرکز در حوزه توانمندسازی افراد فعالیت می‌کنند و این نقطه مشترک برای انعقاد تفاهم‌نامه شد.

خانه سرهنگ ایرج

خانه سرهنگ ایرج اولین مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری

در ادامه خراسانی نماینده معاونت فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی بابیان این‌که معاونتی با عنوان معاونت فناوری و کاربردی سازی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و در ساختار پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری به وجود آمده است، می‌گوید: شروع به کار این معاونت به‌طورجدی، کمتر از ۱ سال است. این معاونت در ۳ حوزه اصلی آینده‌پژوهی و سیاست پژوهی، مشاوره و ارائه خدمات تخصصی و مدیریت فناوری و مراکز رشد و نوآوری فعالیت دارد.

او تأکید می‌کند: این معاونت در نظر دارد در حوزه ارتقاء فن‌آوری و نوآوری در امور پژوهشی و اجرایی حوزه میراث فرهنگی، هنرهای ملی، سنتی، صنایع‌دستی و گردشگری فعالیت کند تا بتواند درنهایت منجر به توسعه و ترویج کارآفرینی در حوزه‌های نام‌برده شود. همچنین ما به افراد کارآفرین در این حوزه‌ها مشاوره‌های لازم را ارائه می‌دهیم.

پلان خانه سرهنگ ایرج
پلان و فازبندی بازسازی خانه سرهنگ ایرج

خراسانی می‌گوید: برای پیشبرد این اهداف و گسترش مراکز نوآوری، رشد استارت آپ ها و توسعه کارآفرینی در این حوزه ضمن ارائه پایلوت مرکز نوآوری و رشد در خانه تاریخی سرهنگ ایرج به‌عنوان اولین مرکز نوآوری پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در تلاشیم تا ضمن اینکه با کمک این مرکز نوآوری، بازتعریفی از مفهوم استارت آپ در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری فرهنگی و صنایع‌دستی متکی بر هنرهای سنتی – ملی، صورت گیرد؛ به رشد و شکل‌گیری کسب‌وکار در حوزه‌های مرتبط کمک کنیم.

او با تأکید بر این‌که در حال حاضر در حوزه میراث فرهنگی استارت آپ فعال وجود ندارد، عنوان می‌کند: این موضوع اکنون تنها در بخش IT bace کردن موزه‌ها وجود دارد. درنتیجه نیازمند تعریفی از استارت آپ در این حوزه ها هستیم.

نماینده معاونت فناوری پژوهشگاه میراث فرهنگی می گوید: فعالیت ما در خانه تاریخی سرهنگ ایرج به دنبال چنین دستاوردهایی است، زیرا فعالیت در حوزه های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محدود به استارت آپ نیست بلکه به دنبال کسب‌وکار در این حوزه‌ها هستیم که استارت آپ ها تنها یکی ازاین‌گونه کسب‌وکار است.

ارائه مربی به استارت آپ های گردشگری

او با تأکید بر این‌که پژوهشگاه میراث فرهنگی به‌عنوان تنها نهاد حاکمیتی پژوهشی در حوزه گردشگری، صنایع‌دستی و میراث فرهنگی بانک اطلاعات پژوهشی قوی در اختیار دارد، عنوان می‌کند: این بانک اطلاعات می‌تواند دست‌مایه فعالیت‌های کارآفرینی و کسب‌وکار قرار گیرد. ما آمادگی داریم تا با تکیه‌بر پژوهشگران و اعضای هیئت‌علمی خود به افراد دارای ایده کمک نموده و حتی مربی در اختیارشان قرار دهیم.

او با اشاره به ارائه تسهیلات به مراکز نوآوری و رشد توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی عنوان می‌کند: اگرچه این تسهیلات را در موارد خاص در اختیار استارت آپ ها نیز قرار می‌دهیم اما تمایل داریم تا این تسهیلات در اختیار مراکز قرار گیرد.

خراسانی با اشاره به این‌که تجربه‌های پیشین کشور در حمایت مستقیم استارت آپ ها نتایج خوبی در برنداشته است، مطرح می‌کند: این معاونت فعلاً در مرحله‌ شناسایی شیوه ارائه تسهیلات است.